Polen en Hongarije

Samen met Puichi heb ik Wroclav, Krakow en Boedapest bezocht. Een bijzondere trip waarbij ik zelfs nog een handgemeen kreeg met een vies mannetje.

De eerste stad: Worclaw
27 maart 2011

Gisteravond zijn Puichi en ik aangekomen in Wroclaw. Met de bus zijn we naar het centrum gegaan. We dachten dat we toch echt ergens bij een busstation zouden worden afgezet, maar dat was nergens te zien. Nadat we telkens dachten dat we toch echt bijna bij de juiste tram of bus waren, kwamen we na een dik anderhalf uur pas aan bij ons hostel, wat uiteindelijk midden in het centrum ligt. Gisteravond hebben we nog laat gedineerd in een fancy restaurant, heerlijke inkvis gegeten! Daarna zijn we maar terug gegaan naar ons hostel, wat best wel ok is. Vanmorgen zijn we gaan wandelen, hebben het Panorama of the battle of Raclawice gezien (prachtig groot schilderij met audio) en daarna zijn we naar National Museum of Wroclaw geweest. We waren nog net niet de enige in het museum, dus lekker rustig. Na een mooie wandeling langs de rivier de Odra zijn we lekker gaan lunchen.

het Panorama of the battle of Raclawice

Krakow
28 maart 2011

Na een hele dag te hebben gewandeld en weer fancy te hebben gedineerd in een visrestaurant zijn we vanmorgen vertrokken naar Krakow. Na vertraging met de tram te hebben gehad en 2 uur op de trein te hebben gewacht zijn we vanuit het eigenlijk nogal grauwe en grijze Wroclaw naar het mooie Krakow vertrokken. We kwamen helaas nogal laat op de dag aan, maar na een leuke ontvangst in ons hostel zijn we naar het koninklijk kasteel gegaan en de Wawel kathedraal. Krakow is prachtig, volop groen en een mooi en gezellig oud centrum. Ons hostel is ook prima, eigen badkamer/wc met uitzicht op het park. Morgen gaan we Auschwitz bezichtigen, wat 1,5 uur rijden is, maar toch echt maar 60 km vanaf Krakow ligt. Maar ja, de trein heeft er ook 4,5 uur over gedaan van Wroclaw naar Krakow. Maar de trein reed dan ook meestal 60 km per uur. Hoe meer we richting Krakow kwamen, hoe mooier en kleurrijker de omgeving.

Auschwitz
29 maart 2011

Terwijl gisteravond mensen op elkaar aan het wachten waren om te douchen, konden wij lekker in onze eigen prive-douche douchen! Het voordeel van een privat room. Vanmorgen zijn we met een busje opgehaald en naar Auschwitz gebracht. Eerst een rondleiding op Auschwitz, daarna naar Birkenau, het andere horror-kamp. De vreselijke dingen die daar allemaal zijn gebeurd en het leed wat mensen elkaar kunnen aandoen….. Het deed mij denken aan de Killing Fields in Cambodja (zie blog Pnom Penh). En aan het eind hoor je dat misschien net zo’n 10% voor het gerecht is gekomen en de vreselijke dokter Mengele is gevlucht. In barakken met honderden tegelijk opgesloten worden, slavenarbeid verrichten, uitgehongerd en gemarteld worden. Op het laatst kwamen we bij gedenkstenen waar de volgende tekst stond in verschillende talen: “Laat deze plaats eeuwig een kreet van wanhoop zijn en een waarschuwing aan de mensheid. Hier hebben de nazi’s omstreeks anderhalf miljoen mannen, vrouwen en kinderen vermoord, voornamelijk Joden uit verschillende Europese landen. Auschwitz-Birkenau 1940-1945”. En hebben we er iets van geleerd? Nog steeds is er wereldwijd haat tegenover bevolkingsgroepen en mensen die zogenaamd ‘anders’ zijn. Nog steeds zijn er massa slachtingen en leven mensen als slaaf of worden verhandeld. Elk jaar worden er zo’n 600 000 tot meer dan anderhalf miljoen vrouwen jaarlijks verhandeld en eindigen ergens als sekslaaf. Liggen we daar nog wakker van? Voor iedereen die er niet wakker van ligt, raad ik het boek ‘Half the Sky’ aan of ‘Sex slaves’. Dat laatste boek richt zich op Azie. Jaarlijks worden er meer vrouwen verhandeld dan slaven in de 17e en 18e eeuw samen. Al met al, een bezoek aan Auschwitz is de moeite waard. Als je toch in Polen bent dan hoort dit eigenlijk bij je algemene ontwikkeling. Loop eens rond op de plek waar een van de grootste gruwels uit de geschiedenis heeft plaatsgevonden en probeer er van te leren, te leven op een manier zodat iets dergelijks nooit meer kan gebeuren. Tenminste, niet door jou! Ondertussen ook wat meer gezien van de omgeving van Krakow. Mooie omgeving, groen, heuvels en bergen, leuke dorpjes en prachtig uitzicht. Absoluut geen grauwigheid en grijs. Daarna zijn we nog even het oude centrum ingelopen en hebben we pierogi gegeten. Superlekker! Deze keer niet in een fancy restaurant, maar in een mini restaurant met plastic bestek en schuimpapieren borden J. Morgen begint de lange reis naar Budapest. We vertrekken ergens rond 15.00 uur en komen s’ avonds laat pas aan. In Budapest blijven we wel lang, sowieso 3 hele dagen. Ben benieuwd hoe deze stad is, heb er goede verhalen over gehoord!

BirkenauS7302104S7302081

De zoektocht naar ons hotel in Budapest

31 maart 2011

Gisteren de dag in Krakow afgesloten met een wandeling door het park, een heerlijke kofie en rond gehangen op het station waar we met de bus vertrokken naar Budapest. Het was een lange rit, maar heb wel veel gezien. We reden door Slowakije door naar Boedapest. Mooie landschappen gezien, veel bergen en prachtige natuur. Wel is het ongelooflijk donker, weinig lantaarnpalen dat ik vaak niet eens zag waar de weg was. Gelukkig de chauffeur wel.Verder vermaak ik mij met lange ritten wel met slapen en dromen. Bij de grens van Polen naar Slowakije werden onze paspoorten gecontroleerd en vervolgens meegenomen. Alleen van degene die Aziatisch waren…hmmm…..maar we hebben ze weer teruggekregen J. Aangekomen in Boedapest hebben we maar de taxi genomen, aangezien we met ons grote geld niet eens kaartjes uit de automaat konden kopen. De taxi heeft ons naar ons hostel gebracht, wat we dus niet hebben kunnen vinden. We dachten dus dat we waren geript. Een paar meter verderop zat een gewoon hotel, maar die man deed zo achterlijk dat we maar verder zijn gaan kijken. Uiteindelijk hadden we zoiets van we nemen het eerste het beste hotel wat we tegenkomen. Dat was dus het 5 sterren hotel Continental. Aangekomen bleek een kamer 271 euro ofzoiets te zijn, dus dat hebben we maar niet gedaan. Een van de medewerkers was zo aardig om ons een 3 sterrenhotel te laten zien dus daar zitten we dan. Dat 5 sterren hotel was echt super! Ooit overnacht ik daar nog wel een keer. Vandaag kreeg ik dus een telefoontje van het hostel waar we hadden moeten zijn. Ik uitleggen dat we niets konden vinden en het telefoonnummer ook niet klopte. Wat bleek, in een van onze mailconversaties stond dus dat we ons ergens anders moesten melden. Dan nog, nergens was er iets van ons hostel te zien! Budapest is echt supermooi. Prachtige gebouwen, oude gebouwen maar net zo goed de vele (westerse) winkels, schoon en nog heel mooi warm weer ook nog. We zitten vlakbij het Champs Elysee van Budapest. Vandaag veel gewandeld, mooie pleinen, kastelen en kerken gezien en een bezoekje aan het nationaal museum gemaakt. We wilde nog een boottocht over de Donau maken, maar dat doen we zaterdag. Budapest is echt een hippe en mooie stad waar je urenlang door kunt wandelen. Morgen gaan we naar een van de baden die schijnbaar helemaal te gek zijn. Ons hotel is ook prima, wel heel donker als het licht uit is en we horen allemaal rare geluiden. Of het nu de koelkast is….?? En rare lichtjes. We hebben dus het licht in de badkamer maar aangelaten……

Vechten in Buda
1 april 2011

Gisteravond nog even Budapest by night gedaan en een lekkere frappucinno bij de Starbucks gehaald. Net niet zo lekker als de chocolate mint van de Coffee Heaven…. Vanmorgen na het ontbijt zijn we richting Buda gegaan. Budapest bestaat eigenlijk uit Buda en Pest. Daar zijn we naar de Citadella geweest, wat een hele klim was! Na doodmoe boven te zijn gekomen hadden we prachtig uitzicht en zijn we nog even de bunker in geweest die actief werd gebruikt in de oorlog. Daarna zijn we langzaamaan begonnen aan de tocht omlaag. Onderweg werden we nog even ingehaald door een jongeman van rond de 30 ofzo, maar verder lette ik er niet op. Op een gegeven moment zag ik iemand zichzelf aftrekken. Ik zei nog “lekker he! Kijk Puichi, hij zit zichzelf af te trekken.” Wij gewoon doorlopen maar ik zag dat hij ons volgde, maar zei verder niets. Op een gegeven moment kwam hij langs mij lopen met zijn piemel in zijn hand en vroeg waar ik vandaan kwam. Ik zei heel veel keer fuck en fuck off en dat ik hem in elkaar ging slaan. Hij bleef maar vervelen dus ik liep naar hem toe en gaf hem een vuist in zijn gezicht. Helaas zag hij het aankomen en kon nog afweren, waardoor ik hem net niet helemaal vol kon raken. Ik stond klaar om te vechten maar de bangrik liep weg. Ik zei nog dat hij een kleine weener had. Dat soort mensen moet je meteen afstraffen! Het liefst hebben ze dan dat je bang bent en gaat schreeuwen ofzo, maar dan hebben ze bij mij de verkeerde. Dit soort mannen willen alleen maar vrouwen bang maken. En er liepen ook nog kinderen rond ook. Vervolgens zijn we naar een van de beroemste baden van Budapest geweest, de Gellert. Dat is een spa met van alles en nog wat. Lekker gezwommen enzo, maar die viezerik bleef in mijn hoofd. Toen we eenmaal weer buiten stonden kwamen we de politie tegen, of eigenlijk meer de wegenwacht. Ik dacht nog, ze zullen wel niets doen. Wij daar naartoe en met gebaren uitleggen wat we daar hadden gezien. Ze belde meteen iemand op een een kwartiertje later kwam de politie. Zij gingen meteen de berg op om te kijken waar hij was en zijn tent. Hij had daar een tent! Ze vonden niets, dus zijn we mee gegaan en gelukkig hebben we hem gevonden. De politie had meteen een idee wie het was, dus hebben alles doorgebeld en genoteerd. Hij slaapt wel vaker met zijn tent in dat park. Het meest vervelende is dat er ook nog kinderen rondlopen en speeltuinen zijn. Het is een ziekte en daar kun je gewoon voor geholpen worden. Er is hulp voor dat soort mensen, dus waarom zoeken ze die niet? De politie vond het wel grappig dat ik hem had geslagen. “You hit him?!” En hij vond mijn PSV vest wel leuk, zijn lievelingsspeler zit bij PSV. Na dit alles hadden we een goed gevoel, het is afgerond, de politie heeft echt veel gedaan en ze weten wie het is en we hebben zijn tent gevonden. Met de metro zijn we weer terug naar ons hotel gegaan. Al met al, het was een interessante dag. Vooral de berg opklimmen was heel vermoeiend. En dat twee keer, ook nog met de politie. Morgen gaan we nog een boottocht maken en wat rondlopen in de stad. Gelukkig is het mooi weer, was vandaag 19/20 graden, met af en toe een klein spatje regen.

S7302170BoedapestS7302139

De laatste dag alweer….
2 april 2011

Vandaag alweer de laatste dag, morgen gaan we weer naar Nederland en maandag zitten we alweer op het werk. De tijd gaat snel. Vandaag weer flink wat gelopen en veel gezien. We hebben een mooie tocht gemaakt over de Donau. Budapest is prachtig vanaf het water, vooral het immens grote parlementsgebouw. Ik geloof dat het het grootste is van Europa. Nou, dat geloof ik meteen! We hebben echt veel gelopen en heel veel gezien, onze benen doen er pijn van. Maar een stad kun je het best te voet ontdekken, daar doe je een stedentrip voor. Alleen dan zie je de prachtige gebouwen, mooie natuur en de vele kleine winkels en straatjes. Budapest is voor mij denk ik tot nu toe een van de mooiste steden. Madrid trouwens ook. Verder hebben we eigenlijk niet zo veel gedaan vandaag. Natuurlijk weer een koffie gedronken bij de Coffee Heaven, een plek waar ze allerlei soorten koffie hebben die echt hemels is. Mits deze goed is gemaakt! Mijn frostito vandaag viel een beetje tegen. Dit was het dan weer voor deze vakantie. De volgende? Dat weten we nog niet, maar er komt er zeker weer een aan!