Dag tot dag in Malta

Malta, here we are!
16 januari 2010

Vandaag zijn Puichi en ik weer aan een nieuwe reis begonnen en deze keer naar Malta! Even lekker een paar dagen er tussen uit.

Rond 12 uur vertrokken we vanaf Schiphol richting Malta, met een tussenstop in Brussel. Rond 4 uur kwamen we aan en stond daar tot mijn verassing een mevrouw van D-Reizen ons op te wachten met een taxi chauffeur die ons naar Sliema bracht. Schijnbaar zat er vervoer van- en naar het vliegveld bij en morgen komt ze ook nog even wat vertellen over Malta. Dat was dus lekker relaxed. Onze kamer is heel mooi, met supermooi uitzicht op zee. We zitten dan ook echt aan zee; als ik van mijn balkon zou springen zou ik bijna in zee belanden. We kijken uit op Valetta, de hoofdstad.

Ons hotel heeft verschillende restaurants: Chinees, Indiaas, Italiaans, Mediteraans en nog iets. Verder zijn er 4 zwembaden en dus ook een binnenbad, maar de laatste hebben we nog steeds niet gevonden.

Morgen gaan we naar Valetta naar de markt en daar nog wat rondkijken. Maandag willen we naar de eilanden Gozo en Comino.

Supersnel Valetta
17 januari 2010

Na een relaxte avond en een goede nachtrust zijn we vanmorgen aan ons eerste ontbijt begonnen. Het is een buffet en dan de English breakfast-stijl. Dus er zit altijd wel iets bij wat wij lekker vinden. Verder zouden wij van bijna 85% van de mensen die daar zaten de kleindochter van kunnen zijn……Daarna kwam de mevrouw van D-Reizen ons het e.e.a. uitleggen en vertellen wat er zoal op Malta is te doen. Rond half 11 zijn we naar de bushalte gelopen – in de zon over de boulevard, zonder jas – en namen we de bus naar Valetta, de hoofdstad. Eerste hebben we een markt bezocht en vervolgens zijn we door de stad gaan lopen. Oh ja! Op de markt zagen we dus een schildpad in een plastic bak en die probeerde er telkens uit te klimmen. Dat was dus best wel zielig. Ik wilde hem bijna kopen en dan in zee loslaten. Maar ja, zul je zien dat hij dan meteen dood gaat….

We zijn ook naar The Malta Experience geweest. Klinkt heel spannend, maar het is alleen maar een video van 45 minuten over de geschiedenis van Malta. Wel heel erg interessant allemaal. Helaas was de St. John’s Cathedral dicht, net als veel winkels. Het is toch zondag….. Om die reden konden we dus ook niet met de Ferry terug naar Sliema en hebben we ook nog niet onze gatis tour met de boot gehad. Dat gaan we dus morgen doen. Verder hebben we weer heeeeel erg veel gelopen en heel veel van het mooie uitzicht genoten. Eigenlijk hebben we dus niet zo heel veel gezien, maar dat wat we hebben gezien hebben we wel van verschillende kanten gezien……Het uitzicht is rustgevend. Valetta en Sliema zijn mooie steden, maar op de een of andere manier lijkt het niet afgemaakt. Het ‘oude’ is wel heel mooi, evenals het uitzicht. Wij zitten met ons hotel dus aan een boulevard, kijken uit op Valetta en mooie kerken en bastions over de zee en aan de andere kant dus de winkels en restaurants. Morgen gaan we dus ook naar Gozo en gaan we daar wat rondreizen. En….een duik in het zwembad nemen! Dat is er immers niet voor niets.

Gelukkig is het weer hier goed. Lekker warm, je kunt meestal zonder jas lopen. En zoals bijna elke vakantie, is het lekker relaxen.

maltaS7301551S7301593

IMG_0187IMG_0183IMG_0195

Supersnel Gozo
18 januari 2010

Vandaag begon de dag een beetje regenachtig, maar dat duurde maar een uurtje. Toen we onze rondvaart langs de verschillende havens hadden was het al weer droog. Deze rondvaart duurde 90 minuten en was wel interessant om te doen. Daarna hebben we de bus naar Cirkewwa gepakt om vervolgens de boot naar Mgarr te nemen. Mgarr is de haven van het eiland Gozo. Onderweg hebben we nog even de blue lagoon gezien van Comino, het eilandje waar 2 mensen en een stel varkens wonen (volgens onze behulpzame taxichauffeur op Gozo). Aangekomen op Gozo hebben we de bus genomen richting Victoria, de hoofdstad van het eiland, waar maar 30.000 mensen wonen. Na 5 minuten in het centrum hebben we een taxi gepakt naar het plaatsje Dwerjra waar de Azure Window en de Fungus Rock is. Als je daar bent dan zie je niet alleen hoe mooi en rustgevend de natuur is, maar word je er ook weer van bewust hoe zuinig je er op moet zijn. Het was ontzettend mooi om over de rotsen te klimmen en te springen om vervolgens helemaal op het randje te zitten, uitzicht te hebben op de fungus en de window en de zee en onder je de golven tegen de rotsen te horen……………en omdat het geen hoogseizoen is, waren er bijna geen mensen.

Onze taxichauffeur was heel aardig en behulpzaam. Normaal moet je ook betalen als je hem laat wachten, maar hij deed het gratis. Verder heeft hij nog wat uitleg gegeven over Gozo en ons bij de Citadel in Victoria afgezet. Hij vertelde ons – en liet het ons ook zien – dat mensen hier hun sleutel gewoon in de voordeur laten, dat de gevangenis is gesloten omdat er geen criminaliteit is en iedereen elkaar kent of op z’n minst 1 persoon van elkaar bent verwijderd. Ik geloof dat de gevangenis nu een museum is. Vroeger trokken veel mensen uit Gozo vanwege het gebrek aan werk, maar nu blijven de mensen. Gozo is mooi, relaxed, kleine steegjes en straatjes en vooral groen. Jammer dat we er maar 2,5 uur waren.

Na onze fruitshake zijn we weer dezelfde weg terug gegaan, bus-boot-bus alleen was de laatste busrit nog net niet mijn laatste; die chauffeur vond het nodig om met een krakkemikkige bus keihard langs andere bussen te schuren en vooral heel hard door de bochten te gaan…en Malta is bergachtig, heel bergachtig.